اخبار فوتبال |  آشپزی | مد لباس و رنگ مو |نتایج زنده | لیگ برتر

اخبار فوتبال | آشپزی | مد لباس و رنگ مو |نتایج زنده | لیگ برتر

نتایج زنده ، نتایج لیگ برتر ، اخبار ورزشی ، اخبار فوتبال ، اخبار والیبال ، پخش زنده فوتبال ، پخش مستقیم فوتبال
اخبار فوتبال |  آشپزی | مد لباس و رنگ مو |نتایج زنده | لیگ برتر

اخبار فوتبال | آشپزی | مد لباس و رنگ مو |نتایج زنده | لیگ برتر

نتایج زنده ، نتایج لیگ برتر ، اخبار ورزشی ، اخبار فوتبال ، اخبار والیبال ، پخش زنده فوتبال ، پخش مستقیم فوتبال

پایان فشرده و داغ مذاکرات هسته ای در مونیخ

پایان فشرده و داغ مذاکرات هسته ای در مونیخ

پایان فشرده و داغ مذاکرات هسته ای در مونیخ
پیام ایران واضح، صریح و ساده است. مذاکره به صرف مذاکره و نیز مذاکره‌ای که در آن نگاه متوازن حکمفرما نبوده و بالانس منطقی برقرار نباشد معنی و مفهومی نخواهد داشت.

پیام ایران واضح، صریح و ساده است. مذاکره به صرف مذاکره و نیز مذاکره‌ای که در آن نگاه متوازن حکمفرما نبوده و بالانس منطقی برقرار نباشد معنی و مفهومی نخواهد داشت. محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان در نشست عمومی کنفرانس امنیتی مونیخ با صراحت تاکید کرد که طرف ایرانی به دنبال تمدید مذاکرات نبوده و آن را ضروری و مفید نمی‌داند، مضاف بر آنکه ظریف بر این نکته نیز تاکید کرد که عدم حصول توافق به معنای پایان دنیا نیست.
  
وی با این اشارات صریح خود تاکید می‌کند که تمدید مذاکرات پس از پایان ضرب‌الاجل فعلی هیچ منطق درستی ندارد چراکه طرفین حرف‌ها را زده و راهکارها را ارائه داده اند و اکنون دو طرف می دانند که چه می‌خواهند و چه نمی‌خواهند و منطقی هم به نظر نمی‌رسد که مذاکرات بخواهد بیش از این ادامه داشته باشد و فرصت لازم برای رسیدن به توافق هسته‌ای منجر به نتیجه برد- برد اکنون بیش از هر زمان دیگری مهیاست، مشروط بر آنکه اراده سیاسی لازم برای رسیدن به توافق هسته‌ای وجود داشته باشد.

اراده سیاسی که طرف ایرانی با اتکا به حمایت‌های درونی و نیز حسن‌نیتی که از خود در اجرایی شدن مفاد توافق ژنو و در قالب اعتمادسازی که در طول یک‌سال و اندی گذشته در چارچوب دیپلماسی تعاملی به منصه‌ظهور رسانده آن را در فضای مذاکرات متجلی ساخته و در واقع توپ اکنون در زمین غرب و دولت اوباماست که مشخص کند می‌خواهد به توافق هسته‌ای دست یابد یا خیر.

 ادامه مذاکرات فشرده در روز آخر مونیخ

تنور دیپلماسی در آخرین روز مذاکرات هسته‌ای مونیخ داغ و پرطراوت بود. ظریف و کری یکبار دیگر و به فاصله دور روز به بحث و رایزنی پرداخته و جلسه هیات‌های آمریکایی و ایرانی این‌بار با ریاست وزرای خارجه برگزار شد. درحالی که معاونان وزرای خارجه روز شنبه با یکدیگر جلسه داشته و مذاکرات چندساعته‌ای با هم داشتند، صبح روز یکشنبه نیز با حضور جان کری و محمدجواد ظریف و معاونان آنان جلسه هیات‌های آمریکایی و ایرانی برگزار شد.

البته برنامه‌های ظریف به همینجا ختم نشده و او پس از دیدار با جان کری با همتای فرانسوی خود لوران فابیوس نیز دیدار داشت. دیدار وزرای خارجه فرانسه و ایران پس از مذاکرات وین برای دومین بار به انجام می‌رسد و پیش‌تر ظریف در پاریس با همتای فرانسوی خود دیدار داشت که منتقدان داخلی اعتراضات گسترده‌ای را در این زمینه در رسانه‌های خود انعکاس دادند.

ظریف پس از پایان دیدارهای دیپلماتیک خود درپنلی که به میزبانی «دیویدایگناتیوس» تحلیلگر روزنامه واشنگتن ‌برگزارشد، شرکت کرده و به سوالات وی درخصوص برنامه هسته‌ای ایران و نتیجه مذاکرات پرداخت تا پرونده مذاکرات مونیخ بسته شده و طرفین برای مذاکراتی که به گفته دیپلمات‌ها به‌زودی و در اسرع وقت برگزار خواهد شد، آماده شوند. مذاکراتی که قرار است طی آن میان وزرای خارجه ایران و آمریکا دیدارهای منظمی برگزار و روند دیپلماسی و مذاکرات رودررو قطع و مسدود نشود.

 برای رسیدن به راهکار تمرکز می‌کنیم
وزیر امورخارجه کشورمان با حضور در یکی از پنل‌های تخصصی کنفرانس امنیتی مونیخ به سوالات تحلیلگر روزنامه واشنگتن پست پاسخ داد. ظریف در این نشست و در جواب به سوال «دیوید ایگناتیوس» تمدید مذاکرات را بی‌معنی و فاقد ارزش خوانده و تاکید کرد: «من معتقدم که تمدید مذاکرات جاری برای هیچ‌ یک از طرفین مفید نخواهدبود و همه انرژی من و همکارانم روی رسیدن به توافق در مدت کنونی خواهد بود.»

ظریف در ادامه با اشاره به 6 هفته باقیمانده تا ضرب‌الاجل اولیه‌ای که در مذاکرات وین مورد توافق طرفین قرار گرفت،  تصریح کرد: می‌خواهیم در 6 هفته آینده، بر رسیدن به یک راهکار تمرکز کنیم و به دنبال شکست نیستیم. باید به موفقیت برسیم، اما اگر شکست بخوریم، مردم ایران ما را متهم نخواهند کرد بلکه کسانی را متهم خواهند کرد که درخواست‌های زیاده‌خواهانه از ایران دارند.

سخنانی که به وضوح نشان از اراده جدی و قطعی طرف ایرانی برای رسیدن به توافق نهایی دارد و از طرف دیگر نشان‌دهنده این نکته است که ایران با نگاه شعاری به موضوع نگاه نکرده و به دنبال ارائه راهکارهای مرضی‌الطرفین در مدت باقیمانده و 6 هفته طلایی است که پیش روی مذاکره‌کنندگان قرار دارد.

مذاکره‌کنندگان ایرانی با اشراف با داشته‌ها و پتانسیل‌ها و نیز خواسته‌ها و مطالبات خود از مذاکرات هر آنچه را لازم بوده و باشد روی میز گذاشته و می‌گذارد و در واقع این طرف غربی است که باید با حل اختلافات درونی و نیز مهار فشارهای شرکای راهبردی خود در منطقه و جهان، مشخص کند که قصد عبور از زیاده‌خواهی‌ها و پیشگیری از نگاه متوازن و متعادل به عرصه مذاکرات را دارد و در عین اعتمادسازی طرف مقابل، می‌تواند برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را پذیرفته و حلقه تحریم‌های ظالمانه را فرو ریخته و به تاریخ بسپارد یا رویکردهای عبث و فاقد نتیجه قبلی را در بزنگاه‌های حساس اتخاذ خواهد کرد.

نکته آنکه دولت روحانی و مذاکره‌کنندگان هسته‌ای با هوشمندی و تبحر توانسته‌اند نگاه افکار عمومی داخلی و خارجی را نسبت به حسن‌نیت و تعامل‌جویی طرف ایرانی جلب کرده و اکنون اگر مذاکرات به نتیجه دلخواه و مورد نظر طرفین منجر نشود افکار عمومی طرف غربی را در این میانه مقصر دانسته و این یکی از مواردی است که ظریف نیز بدان اشاره کرده و از برگ‌های برنده مذاکرات در تحولات آتی پیرامون پرونده هسته‌ای خواهد بود.
 مذاکرات تمدید نمی‌شود.

جان کری هم در مصاحبه با شبکه خبری ان‌بی‌سی‌ نیوز گفت که مذاکرات با ایران تمدید نخواهد شد مگر اینکه چارچوب‌های کلی این مذاکرات مشخص شوند. پیش از این نیز محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان طی سخنانی در کنفرانس امنیتی مونیخ گفته بود که تمدید مذاکرات هسته‌ای به نفع هیچ‌کس نیست.

 در نهایت...

ظریف در سخنان خود در کنفرانس امنیتی مونیخ با وضوح خواسته و مطالبه ایران مبنی بر لغو کامل تحریم‌ها به‌صورت یکجا را در قالب توافق هسته‌ای مطرح کرده و بر آن پای فشرد و تکلیف طرف غربی را درخصوص یکی از دو موضوع مهم مورد اختلاف مشخص کرد.

وی همچنین با صراحت گفت که شکست در مذاکرات پایان دنیا نیست. این تصریح و تاکید درحالی است که غربی‌ها تحریم‌ها را عامل آمدن ایران پای میز مذاکره می‌خوانند و سناتورهای تندرو کنگره با همین پیش‌فرض موضوع تصویب تحریم‌های تازه را به عنوان اهرم فشار همواره مطرح می‌کنند و ظریف با این گفتار خود تیر خلاص را به این نگرش‌ها شلیک و تاکید کرد ایران نه از شکست مذاکرات ابایی دارد و نه چیزی کمتر از لغو همه تحریم‌ها را می‌پذیرد و البته در کنار این واکنش‌ها طرف ایرانی بر اعتمادسازی و رفع نگرانی‌ها نیز در وجه ایجابی پای فشرده و اکنون باید دید غرب و دولت اوباما می‌تواند بازی برد-برد در مذاکرات را همراه با طرف ایرانی رقم بزند.

منبع : سیمرغ
نقل: نقره نیوز
 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.